Kelly op Grand Tour in Thailand!!

Op naar Chiang Rai!

Hoi hoi!

Het is weer tijd voor een verslag, en wat voor één: een lange! Deze week zijn Marjolein en ik naar Chiang Rai geweest en daar hebben we zoveel gezien en beleefd dat het zeker niet in een klein verhaaltje te passen valt. Op de site van Marjolein staat haar versie van het verhaal en waarschijnlijk al een aantal foto's aangezien ik de tijd niet meer heb om ze er zelf op te zetten. Enjoy!

Maandag 22 maart

Vandaag lekker een dagje vrij! Eerst wat huiswerk gedaan en daarna lekker aan het zwembad gezeten. Ik had vorige week mijn eerste boek (Saskia Noort, Nieuwe buren) uitgelezen en ben nu begonnen in mijn tweede (Jill Mansell, Hals over kop). We hebben in het appartement een soort bibliotheekje aangezien bijna iedereen een boek achter laat omdat de bagage anders te zwaar wordt. Alle boeken zijn niet echt literaire hoogstandjes maar van die typische vakantieboeken. 's Avonds wat gegeten en een avondmarktje bezocht.

Dinsdag 23 maart

Deze dag is niet erg interessant aangezien het een normale schooldag (ja, die heb ik dus ook) was. Wat gegeten en 's avonds gezellig beneden gezeten.

Woensdag 24 maart
Eerst een aantal uurtjes naar school geweest met onder andere een hygiëne hoorcollege. We kregen allerlei informatie over verschillende bacteriën in eten die ziektes kunnen veroorzaken en de omstandigheden waarin zij graag groeien. Durf je meteen niks meer te eten hier! Uit school direct naar huis om mijn spullen in te pakken voor onze trip de komende dagen: Chiang Rai!Vervolgens met taxi en bus naar Suvarnabhumi vliegveld gereisd en op tijd ingecheckt. We hadden samen 15 kilo, best netjes toch? De vlucht verliep erg goed, in ruim een uur waren we in Chiang Rai aangekomen. Een klein oud vliegveldje met 1 bagageband. En dat wordt dan een internationaal vliegveld genoemd.. Een taxi genomen naar het hotel. In tegenstelling tot Bangkok was alles hier donker! Duidelijk een minder bewoond gebied dus. In het White House Hotel een kamer gehuurd met airco en zwembad voor 350 baht. Daarna benedenwat gedronkenen gesproken met een Nederlands stel. Toen eindelijk in bed geploft..

Donderdag 25 maart
We zijn er vandaag een beetje op tijd uitgegaan aangezien we Chiang Rai wilde gaan verkennen. Lekker ontbeten in het hotel en daarna met de rugzak erop uitgegaan. Bij verschillende touroperators wat prijzen vergeleken aangezien we graag meerdere dingen wilden doen. Marjolein moest haar visum verlengen in Mai Sai, we wilden de gouden driehoek zien, de bergvolken zien, de witte tempel bezichtigenen een wandeling maken door de omgeving. Uiteindelijk twee verschillende tours geboekt voor twee dagen.
We zijn langs het King Mengrai Monument gelopen, hier hangt de hele dag een hele wolk van de wierrook aangezien dit een nogal grote offerplaats is. Vervolgens Big Buddha/Happy Buddha gezien in Wat Moon Muang. Dit is de Chinese versie van de Buddha, namelijk een dikkerd. Het verhaal: Buddha was erg knap en kreeg daardoor veel aandacht van de vrouwen. Hij wilde dit niet, hij wilde namelijk graag mediteren maar werd steeds door de vrouwen gestoord. Daarop besloot hij zich rond te eten. De vrouwen vonden hem niet leuk meer dus had hij voortaan alle tijd om te mediteren. Dit maakte hem happy.
Daarna Wat Phra Singh en Wat Phra Kaeo bezocht. Inderdaad, dit is dezelfde naam als de belangrijkste tempel in Bangkok. In de tempel in Chiang Mai is de Smaragden Boeddha ontdekt en na een aantal verhuizingen is hij nu in Bangkok ondergebracht. Na al het lopen waren we wel toe aan een duik in het zwembad van het hotel. Was erg koud maar super lekker.
In de avond zijn we naar de avondmarkt geweest en hebben we een cocktail gedronken op een pleintje met live muziek. Voor het eerst dat we terrasje konden zitten!

Vrijdag 26 maart
Om acht uur zouden we opgehaald worden bij het hotel voor onze eerste tour. Wij om half acht beneden ontbijt besteld: een kaas sandwich en een pannenkoek met banaan. De portier werd naar de winkel gestuurd om brood en kaas te halen en een andere medewerkster moest groenten halen. Beiden kwamen terug maar zowel in de winkel als in het hotel was geen kaas te krijgen. Inmiddels was het al tien voor acht.De sandwich werd gewijzigd in een sandwich met gebakken ei en de pannenkoek ging op het vuur. Om acht uur kwam het busje aan rijden en wij hadden nog steeds geen ontbijt. Gelukkig waren Marjolein en ik de enigste op de tour dus konden ze wel even wachten. Het ontbijt was om tien over acht eindelijk klaar en wij alles met aardige snelheid naar binnen gewerkt. Zoals ik net al zei waren Marjolein en ik de enigste op de tour dus dat werd een privé tour met eigen chauffeur en gids. Best luxe dus. We zijn eerst naar een gebied gegaan waar verschillende bergvolken wonen. Dit waren de Lahu, Akha en Karen (longneck). Deze wonen normaal gesproken in verschillende landen maar zijn voor het toerisme in 1 dorp gezet. Net als de Floating Market was het erg toeristisch op gezet maar het was evengoed wel erg interessant om te zien. Vervolgens zijn we naar Mai Sai gereden waar we eerst naar een Jade (siersteen) fabriek gingen en vervolgens naar de grens waar Marjolein haar visum kon verlengen. De gids (Wun) is met Marjolein mee de grens over gegaan en de chauffeur ging met mij de markt over. Het zijn twee hele aardige mannen die goed op ons letten zonder enige bedoelingen. In de bus lekker de muziek aan en de gids kon ons erg veel vertellen over van alles en nog wat. Daarna zijn we naar het uitzichtpunt van de gouden driehoek gereden. Hier kun je vanaf Thailand Myanmar en Laos zien. De gouden driehoek dankt zijn naamaan de opiumhandel. Hier werd opium voor goud geruild. Tegenwoordig verbouwen de volken hier geen opium meer maar thee, koffie en kruiden. Een bezoek aan het Opium House maakte het verhaal van de opium erg duidelijk. De papaverbloem waarvan de opium gemaakt wordt groeit ook gewoon in Nederland. Nu weet ik dus waarom Oma Dekker deze knoppen graag droogt (grapje)! Als laatst een oude tempel bezocht en door de rijstvelden weer naar huis gereden.
's Avonds weer naar de avondmarkt geweest, deze keer vanwege de muziek maar voornamelijk voor de zanger/gitaarspelen. Marjolein was nogal weg van deze (Thaise) gozer. Helaas was hij vandaag vrij, maar de cocktails waren evengoed erg lekker.

Zaterdag 27 maart
Omdat wij vandaag weer de enigste leden van de groep zouden zijn hebben we de tour iets aangepast. We zijn namelijk eerst naar Wat ... geweest. Een witte tempel, de enigste witte tempel van Thailand. Deze tempel had wel iets weg van de Sagrada Familia in Barcelona, zoveel details! Elke Thaise koning krijgt na zijn dood een eigentempel, deze witte tempelzou aan de huidige koning opgedragen worden. Dit was ook de enigste tempel met humor. De ontwerper heeft de binnenkant namelijk beschilderd met actuele gebeurtenissen (9/11) en filmfiguren (Spiderman, Transformers, Matrix, etc.) Was erg leuk om eens wat anders te zien. De ontwerper heeft ook verschillende schilderijen gemaakt waaronder 'The power of the male organ', een grote penis dus..
Daarna zijn we aan de ‘officiële' tour begonnen, dit zou een trekkingtocht worden. Eerst met een longtail boat een uur stroomopwaarts over de Kok gevaren naar een olifantendorp. Hier hebben we een ritje gemaakt door de rivier. Ik was nu natuurlijk een echte pro :P
Vervolgens geluncht in het dorp en aan de trekking begonnen. Mam, jij vond de hikes in Big Bend National Park al zwaar, hier was je echt doodgegaan! Zo zwaar! Het eerste half uur gingen we erg stijl omhoog, toen Wun (onze gids) zei dat dit nog maar de basics waren kreeg ik gigantische spijt van deze beslissing, mijn kuiten knalden nu al! Maar goed, doorgezet, het werd gelukkig niet veel erger. We liepen naar verschillende bergdorpen door het bamboebos, langs rijstvelden, tabakplantages, lycheeplantages, rubberbomen, sojabonen en theeplantages. Zo mooi! In deze periode branden de verschillende bergvolken de lege rijstplanten zodat ze bij de volgende regenbui weer met nieuwe kracht opbloeien. Hierdoor wordt Noord Thailand gedurende twee maanden in rook gehuld wat lijkt op bewolking. Dit belemmerde het zicht wel enigszins maar was wel interessant om te zien. Thai zijn echt geboren pyromaantjes! De eerste twee uur van de trekking ging het berg op, de laatste twee uur berg af. Conclusie: het was erg zwaar maar zeker de moeite waard! Alles is mooi groen en lekker rustig. De tropische bloemen die wij in Nederland zo krampachtig in de woonkamer in leven proberen te houden groeien hier rustig in het wild. Erg grappig als Marjolein laat zien welke planten haar moeder in de kamer heeft staan. We eindigden bij een warmwaterbron waar wij echt geen zin in hadden. Koud water! Het stonk trouwens ook naar rotte eieren vanwege de gassen.
's Avonds zijn we met veel moeite nog naar Walking Street gelopen. Een grote avondmarkt die alleen op zaterdagavond gehouden wordt. Een soort cooling down zeg maar. Vervolgens nog een cocktail gedronken op de avondmarkt bij de livemuziek, die er trouwens inhakte als een bom aangezien we helemaal kapot waren. Daarna in bed gerold met als doel om morgen lekker uit te slapen.

Zondag 28 maart
Ons motto vandaag: niets doen! Eerst wat uitgeslapen en ontbeten met tompoezen. Heerlijk! Daarna een internetcafé opgezocht en onze email bijgewerkt. We waren allebei nog steeds kapot dus liepen erbij als een stel zoutzakken, haha. Een beetje terrasje gezeten, wat gegeten en zo de dag vol gemaakt. In de avond naar het vliegveld van Chiang Rai gereden met de intentie daar wat te eten. Nou niet dus! Op dit geweldige internationale vliegveld was geen eetgelegenheid te bekennen! In ruim een uurtje weer terug gevlogen en vanaf Suvarnabhumi teruggereisd.

Maandag 29 maart

Vandaag moest onze module opdracht (met Pat en Tanja) ingeleverd en hebben Marjolein en ik ons laten pijnigen: we hebben namelijk onze benen laten waxen zodat alles nog even goed bruin kan worden. Daarna heb ik mijn voetjes nog even op laten knappen, heerlijk. In de avond wat gegeten en op tijd naar bed gegaan aangezien de vorige nacht erg kort was.

Dinsdag 30 maart

Om kwart over tien in de ochtend stond de eindtest op het programma. Zoals je misschien al begrepen had was mijn voorbereiding gelijk aan niets. Heb geen letter gelezen.. Ik weet het, erg slecht. Had er niet zo veel zin meer in en doe de toets liever in Nederland aangezien daar het toetsmateriaal beter beschikbaar is dan hier. En wat denk je? Heb het gehaald! Had alle vragen wel serieus beantwoord naar wat mij logisch leek, een aantal vragen gegokt en alle rekenvragen op B of C aangekruist. Best wel een wonder dus, haha. Over een uurtje vertrekken Marjolein en ik weer naar het vliegveld, nu om naar het zuiden te vliegen en vakantie te vieren. Ik hoor jullie al denken: 'Alsof je dat nog niet genoeg hebt gedaan.' Ik probeer jullie tussendoor een beetje op de hoogte te houden.

Lieve mensen, succes weer deze week en alvast een fijn Pasen!

-xxx-

opa v. dongen

hallo daar.al lezende merk dat ik dat jullie een zware studie hebben en dat ook noch zo ver van huis maar volhouden het feest is bjina gevierd.ik hoop je binnenkort weer te zien en heb al een stukje schuurlinnen klaar kiggen om je weer op kleur te brengen het zal leuk zijn om je weer te zien, kel tot ziens en de groeten.

opa en oma Mak

Ik ben nog nooit zo snel op m'n wenken bediend.Nog maar net gereageerd op je vorige verslag en zie daar het verslag waar we op zaten te wachten.We hebben het beiden gelezen en de opmerking van oma was"geweldig,ik word al moe van het lezen ,laat staan van het doen".Als je dan leest waar jullie allemaal heengaan en wat jullie meemaken dan zouden wij graag nog wat jonger zijn.
Nu genieten wij van jullie verslagen en is ook wel een leuke bezigheid.Ga maar lekker door zo maar vergeet je studie niet.We gaan nu het verslag van Marjolein nog even lezen en de foto's bekijken.Groetjes,opaoma.

Frank

Zal oma Dekker niet blij mee zijn, dat je haar dekmantel hebt onthuld ;-)
Ik vraag me toch echt af hoe koud het water van die warmwaterbron werkelijk was. Waarschijnlijk meer dan 25 graden, maar voor een koukleumpje die al 9 weken in temperaturen van 36 of meer ronddoolt natuurlijk véél te koud.
Veel plezier op jullie (vervolg-) vakantie!

Natasja

Hey Kel,

Jeetje meid wat heb jij veel beleeft de afgelopen tijd!Wauw zeg!Ik denk dat je deze periode niet snel vergeet.Fijne vakantie meid en heel veel plezier en niet te bruin worden he?

Groetjes Arjen,Natasja en kaylee

Marjan

De dames zijn goed aangekomen in Phuket waar het lekker toeristisch is en (relatief) duur.......! Het plan is om, na sightseeing Phuket, snel door te reizen naar de Phi Phi eilandjes.

Naomi

Heej Kelly,

Geeft niets hoor zo'n lang verhaal!! Ik heb me er prima mee vermaakt tijdens mijn wekelijkse treinrit van Leeuwarden naar Veenendaal;) Lang leve internet op je mobiel!! Maar nu zitten jullie dus lekker op de mooie eilandjes van het Zuiden. Veel plezier de laatste week!

xxx Naomi

Richard Linda

Hai Kelly wat een drukke dagen heb jij en dan nog tijd voor je studie hoe doe je dat? Het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit ik heb de fotoosvan de olifanten bekeken (329stuks)erg leuk.Nou geniet nog maar van de laatste week voor je het weet zit je weer thuis. Groetjes van ons.

paps

20 jaar en dan al zulke verhalen. Ben benieuwd wat de toekomst brengt. Wel je koffer goed uitschudden voordat je weer naar huis gaat, er zijn hier al kakkerlakken genoeg.
Have fun and enjoy the ride. x x x

Natasja

Hey Kel,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag meid.Een leuke lokatie om je verjaardag te vieren dacht ik zo.Ik hoop dat je een leuke dag hebt daar en ik wens je alvast een goede reis naar huis maar geniet nog even van je laatste dagen in Thailand.

Liefs Arjen,Natasja en Kaylee

opa en oma mak

Iammer voor ons dat je stage achter de rug is want nu hebben wij niets meer te lezen over al je belevenissen.
Gaan nu Marjolein volgen op haar reis nar Bali.
Misschien is er in Leeuwarden ook nog wat te doen waarover je een verslag kan maken, stuur het maar op .
Tot slot Kelly,hartelijk dank voor je mails en reisverslagen.We hebben genoten.
XXX opaoma