Kelly op Grand Tour in Thailand!!

Bezoek mama & Frank! Deel 2

Hallo allemaal!

Hier het vervolg van het bezoek van m'n ouders! Zijn jullie al op de hoogte voordat ze terugkomen zaterdagochtend

Wink
.

Maandag 8 maart

Om acht uur ‘s ochtends opgehaald voor The ElephantStay. Een olifantendorp waar alle olifanten in Ayutthaya en omgeving wonen en hun mahouts plus familie. Een mahout is een persoon die voor de olifant zorgt. Je gaat terug in de tijd wanneer je het dorp binnengaat. Een op zichzelf staande gemeenschap met weinig invloeden van buitenaf. Overal hoor je dierengeluiden en de olifanten lopen bijna voor het huisje langs.
De groep bestond uit nog vijf andere personen, voornamelijk Australische. Één Duitse en één Engelse. Eerst een introductie en daarna een kennismakingsritje op de eigen olifant. Mama had een zwangere die nu uitgerekend was, Frank een eigenwijze olifant en ik had een oma olifant. Dat was natuurlijk best even wennen maar wel erg gaaf. Vooral het badderen in de rivier, als die olifant onder water was zag je echt helemaal niks meer van het hele beest! Vervolgens de basiscommando's geleerd: hua voor gaan/vooruit, hou voor stop en ben voor links of rechts. De scrubsessie die in de middag gepland stond ging niet door vanwege een zieke olifant. Daarna de dieren gevoerd, weer een ritje gedaan, nog een keer voeren en in het nachtverblijf ondergebracht. 's Avonds footsal gekeken bij de mahouts (= volleybal met de voeten) en een korte film over het olifantendorp gekeken. Daarna uitgeteld in bed gekropen. Het huisje was een kamer op palen met houten muren van 3 mm dik. Douche en toilet op de begane grond afgeschermd met golfplaat. Ach, er was gelukkig airco en warm water, iets waar mama en Frank de laatste dag achter kwamen...).

Dinsdag 9 maart

Om half acht poep geschept van onze olifanten en natuurlijk weer gevoerd. Tijdens de avond en nacht ervoor zijn ze ook weer verschillende keren gevoerd. Olifanten slapen maar vier uur, de overige uren eten ze bijna etend door. Eerste ritje van de dag gemaakt, gebadderd in de rivier. Het rijden ging mij nu al een stuk beter af, zonder handen. Doordat je je balans moet houden en ik mijn handen niet meer gebruikte, heb ik mijn buikspieren wel enorm getraind! 's Middags Peter de schilderende olifant bewonderd en een aantal olifanten de beauty treatment gegeven: scrubben met een borstel en een heleboel water :P. Vervolgens weer gevoederd en gereden. Er liepen ook drie baby olifantjes in het rond, zo schattig! Dit zijn kleine tankjes van ruim 100 kilo die op je af rennen en je omver proberen te duwen. Je hoort ze vaak niet aankomen dus dan voel je ineens wat tegen je aanduwen of een slurfje aan je voelen. Die kleine deugnieten proberen komkommertjes te pikken of de waterslang mee te trekken. Als ze dan worden betrapt rennen ze heel hard naar moeder toe. In de middag gaan ze in bad en lopen ze in elkaars badjes te hossen. Dit kun je de hele dag wel bekijken, zo aandoenlijk!

's Avonds met een tuktuk Ayutthaya ingegaan. Een mooie tocht langs de ruïnes gemaakt. Deze waren nog aardig in tact en erg mooi verlicht. Ayutthaya is de oude hoofdstad van Thailand, deze werd bijna volledig verwoest toen de Birmezen het veroverd hadden. Corinne, een hele dikke en grote Duitse, vulde bijna de gehele tuktuk al. Toen moesten er nog vijf bij! Deze stevige tante had ook elke dag de hulp van een aantal personen nodig om op de olifant te klimmen. Haar mahout had het dan ook niet altijd even makkelijk..

Woensdag 10 maart

Om half acht weer poep opgeruimd en de dieren gevoederd. Vervolgens met Paul, een vrijwilliger die 2,5 jaar geleden is blijven plakken, een wandeling langs tempels en markt gemaakt. Dit waren de gebieden waar normaal gesproken geen toeristen komen dus we waren natuurlijk weer de moeite waard om aangestaard te worden. Eenmaal terug weer met de olifanten naar de rivier geweest, gevoerd, gescrubd, gereden en weer gevoerd. En toen was het alweer tijd om te gaan! De dagen hadden wat beter opgevuld kunnen worden met andere activiteiten maar al met al was het zeker een hele leuke en interessante ervaring. Mam zou zeggen: bijzonder! Het was gewoon heel leuk om dit samen te doen. Een kleine selectie van de honderden foto's kun je vinden via de link 'Fotoselectie ElephantStay' in de linklijst rechts van het scherm iets naar beneden.

's Avonds in Pathumthani gegeten en enigszins op tijd naar bed gegaan.

Donderdag 11 maart

Nadat ik om vijf uur klaar was met praktijk kwamen m'n ouders langs om het hotel te zien en de omgeving te ervaren waar ik de afgelopen weken gewerkt heb. Alle medewerkers kwamen natuurlijk van alle kanten aanvliegen om hun konten te kussen, iets wat bij de gasten niet gedaan wordt! Vervolgens Pathumtani wat beter laten zien (‘centrum', markt, campus, appartement, etc.) om ze een beter beeld te geven van mijn woonomgeving. Tja, dan kan je je wel voorstellen dat ik twee weken nodig had om te wennen! De befaamde banana pancake laten proeven en eenmaal thuis een tas met kleding meegegeven die ze voor mij mee terug mogen nemen. Scheelt mij weer ruimte en gewicht die ik met nieuwe aankopen kan opvullen. Afscheid genomen (ging veel te snel!) en uitgezwaaid: tot over vier weken!

Vrijdag 12 maart

Vandaag een aantal interessante Thaise horeca weetjes/trucjes geleerd. De Thaise toetjes zijn echt een verhaal apart: gecrushd ijs met allerlei zoete siropen, gelei-achtige mengsels, gedroogd fruit en croutons. Geef mij maar een lekker ijsje of taartje! Ook geleerd mooie servetten te vouwen en een tafelrok te maken met een laken en spelden. Is echt een kunstwerk! Deze week (nouja, donderdag) ben ik begonnen in een nieuwe afdeling: Food & Beverage. Dit heeft alles te maken met de restaurants, buffetten, etc. Het Engels is een stuk minder, de meesten praten gewoon Thais tegen mij. Alsof ik dan in het Thais terug ga praten ofzo. Zie ik eruit alsof ik Thais spreek? De manager is erg aardig en niet zo typisch Thais. Zijn Engels is behoorlijk goed en hij behandeld mij als een gelijke. Iets waar ik wel weer aan moest wennen aangezien ik gewend was vrij laag in de hiërarchie te staan.

's Avonds het weekend gepland aangezien onze eerste plannen gewijzigd dienden te worden. Dit weekend wordt er uitspraak gedaan in een erg omstreden rechtszaak. Veel protesten worden verwacht, een aantal wegen worden afgesloten en de meeste Thai ontvluchten Bangkok. Het is ons ook verboden om de komende dagen in Bangkok te komen. Net nu wij eens een weekend hier wilden blijven, zul je altijd zien... Nu staat Ko SiChang op de planning! Dit lezen jullie natuurlijk allemaal in het volgende verslag.

Lieve mensen, ik wens jullie een heel fijn weekend! We lezen wel weer van elkaar.

Dikke kus!

Reacties

Reacties

opa v.d

dank voor je mailtje kel,is het over 4 weken al afgelopen? het lijkt om gevlogen hoe vonden je ouders het daar is het ze bevallen?doe ze de groeten van mij.tot de volgede mailkel doei opa.

Mama

Leuk verslag van een geweldige reis; land van tegenstellingen met veel pracht en praal (tempels, paleizen) maar ook de krottenwoningen hebben veel indruk op ons gemaakt. Maar het leukste was natuurlijk samen een aantal dagen door te brengen en met eigen ogen te kunnen zien hoe goed jij jezelf redt. We zijn trots op je! Hele dikke kus van mama!

Kelly

Vond het ook erg leuk om jullie te laten zien waar ik woon en hoe mijn omgeving er veelal uitziet (niet veel soeps dus).
De olifantenervaring was BIJZONDER en had ik ook zeker alleen met jullie willen doen.
Nog drie weken, dan zien we elkaar weer op Schiphol! Zullen we 's avonds andijviestamppot met spekjes en een gehaktbal eten? haha.
-xxx-

Opa en Oma Mak

Hallo Kelly,zondag waren je Ma en Frank bij ons en natuurlijk alle foto's gezien van de vakantie.Wat een belevenis.Verder hebben we zitten brainstormen over de tekst voor de uitnodiging van ons 60 jarig huwelijk.
Uiteindelijk bij meerderheid van stemmen is het gelukt om er iets leuks van te maken.Het was net een vergadering van de politieke partijen,P.Wij zijn wel benieuwd naar die mooie servetten waar je over schrijft.Nog een dikke drie weken en dan zullen we je verslagen missen.We zullen tijd over houden.Dank voor je mailtje van vandaag,heel lief.Groetjes en tot de volgende mail.XXX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!