Kelly op Grand Tour in Thailand!!

Cultuurshock overwonnen!

Hallo lieve meereizers!

De cultuurshock van de eerste dagen ben ik nu wel teboven. Ik eet nu twee keer per dag warm met rijst en mis de aardappels nog niet zo erg. Ik denk dat ik het eten thuis zelfs flauw ga vinden nu ik hier steeds pittiger eet! Ik ben inmiddels gewend geraakt aan het (straat)leven en het Thaise ritme.
Winkelen kan je hier werkelijk de gehele dag, elke dag zijn er overal markten. De prijzen zijn natuurlijk super goedkoop maar nog moet je afdingen, wat ik al aardig onder de knie krijg. Aan de buitenlanders worden namelijk hogere prijzen gevraagd dan aan de lokale bevolking. Kleding en schoenen zijn niet altijd even makkelijk te vinden, heb namelijk niet echt een typisch Thaise maat qua lengte en voeten :P

Hier natuurlijk ook weer een overzicht van mijn activiteiten en wat foto's om alles te visualiseren! Deze kun je vinden op mijnalbum.nl. De link voor het juiste album staat bovenaan in de rechterkolom onder ‘Links', 'mijnalbum.nl'.

Woensdag 3 februari

Vandaag had ik eigenlijk een vrije dag maar moestnaar het Amari Airport Hotelbij Don Muang voor een laatste gesprek over mijn praktijk, functie, uren, etc. Dit is een geheel Thai management dus dat wordt een uitdaging!
Zo hadden we bijvoorbeeld een gesprek met de General manager, deze was er niet dus toen namen twee andere mannen het over. Aan het begin vaneen zakengesprek worden visitekaartjes uitgewisseld om te bepalen wie wie is en wie er de hogere in rang is. De serveerster serveert drankjes aan een tafeltje jongeren gewoon staand, maar aan de tafel van een supervisor of manager op de knieën zodat haar hoofd lager is dan die van degene hoger in positie. Zoveel respect hebben deze mensen voor elkaar. Dit is de rangorde: 1 De koning en zijn familie (je mag geen slecht woord over deze mensen zeggen, de foto van de koning is dan ook op verschillende gebouwen en billboards te zien), 2 Overheid, 3 Leraren, 4 Ouders, 5 Mensen ouder dan jij, 6 Jezelf. Ik sta dus onderaan..
Beide mannenwaren niet voorbereid, haddende mails niet gelezen, en wisten ook niet veel wat nu de bedoeling was. Dus alles uitgelegd (we waren samen met een leraar voor begeleiding gelukkig). Ik kom eerst drie wekenfront office te staan, daarna twee weken F&B, 40 uur per week. Ze zouden hun best doen ommij een aantal dagen vrij te geven in de week dat mama & Frank komen maar dat is allemaal maar afwachten hier. Ze zeggen overal ja op, alsze iets niet kunnenzullen ze dat nooit zeggen want dat is gezichtsverlies. Als je er dan later weer naar vraagt blijkt het dus niet gedaan tezijn. Verwacht niet te veel (of beter niets) dus. Toen de managers en leraar even weg waren en Tanja en ik samen in de lobby stonden, kwam één van de portiers naar ons toe. Een jonge Thaise man die goed Engels sprak. Hij was erg geïnteresseerd en kwam erg aardig over. Kijk er dus wel naar uit om met Thaise mensen te werken, een hele ervaring denk ik.

'Alle' informatie van ons bezoek had ook gemakkelijk via de mail gekund, maar goed.. de ervaring was wel even leuk.

Verder de dag gevuld met een bezoek aan het zwembad, wat zonnen en helaas ook huiswerk. Heb helemaal geen zin in huiswerk en school, er zijn zoveel leukere dingen te doen!!

Donderdag 4 februari

Vandaag een lange schooldag dus weinig bijzonders op dat gebied.

In de avond weer lekker uit eten geweest, cocktails gedronken en voor het eerst naar een Thaise club geweest. Goede Europese dansmuziek en een mooie tent. Je krijgt een soort van tafeltje toegewezen en je hoeft niet naar de bar om wat te bestellen, ze komen naar jou toe. Die Thai kunnen trouwens aardig drinken zeg, ze bestellen hele flessen whisky en liters bier tegelijkertijd, de tijd tussen die bestellingen is aardig kort. Zij staan dus een beetje aan die tafeltjes te zuipen en wij als ‘Farang' (zeg: falang) (= blanke buitenlanders) een beetje uit ons dak te gaan :P

Vrijdag 5 februari

Het drinken van alcohol moet je hier zeker niet te gretig doen want met het warme weer komt het extra hard aan, dat voel je de volgende dag wel..

Gelukkig alweer de laatste schooldag van de eerste week. Ben er alweer een week, ging best snel!

Aan het einde van de middag naar een massagesalon geweest om ons weer eens lekker te laten verwennen. Ik had een full body aromatherapie massage van 1 uur. Heerlijk en zeker full body, alleen een klein driehoekje werd gespaard!

Ook plannen gemaakt voor het weekend: strand!! Dit lees je natuurlijk verderop.

Zaterdag 6 februari

Vandaag vroeg opgestaan om met z'n vieren te vertrekken naar Hua Hin. Dit was de eerste badplaats van Thailand en is bekend bij zowel buitenlandse toeristen als Thai.

In drie uur hadden we onze bestemming bereikt en een slaapplaats opgezocht. Een mooi appartementje op30 sec. van het strand. Twee tweepersoonsbedden, mooie douche, koelkast en een flatscreen tv. Die hebben we natuurlijk aangehad want hadden allemaal al ruim een week geen tv meer gekeken.

Daarna lekker vier bedjes gehuurd op het strand en wat bijgekleurd. Vooral veel Scandinavische oudere toeristen die helemaal gaar gebakken zijn en behoorlijk wat Thaise verkopers. Er stond een flink windje dus het voelde niet warm aan.

's Avonds een restaurantje opgezocht en natuurlijk vis gegeten. Daarna de nachtmarkt overgelopen en een bikini en armband gekocht.

Vervolgens het uitgaanscentrum ingegaan voor cocktails. Ik wist dat de seksindustrie in Thailand groots was, maar dat het zo openbaar zou zijn.. In alle bars zaten vieze oudere blanke mannen meisjes te bekijken en liepen jonge Thaise meisjes in super korte rokjes en jurkjes. Ons niet gezien, wij naar het Hilton want daar zou een goede discotheek zijn. Muziek klonk goed en het zag er op de jongeren gericht uit, wij gingen eerst in het café zitten voor onze cocktails. Zo konden we mooi zien wat voor volk daar naar binnen ging: veel oudere mannetjes! Later zag je ze dan weer met een jong meisje vertrekken.. Te opvallend gewoon!

Wij dus weer lekker teruggegaan naar ons appartementje en een domme film over een reuzen inktvis gekeken :P Het was televisie en in Engels dus wij ons tv momentje ook weer gehad!

Zondag 7 februari

Vandaag ook vroeg opgestaan om eerst weer even wat kleur op te doen aan het strand. Er was ook een jetski verhuur met super goedkope prijzen, dus konden we het niet laten om een halfuurtje de kust onveilig te maken. Die dingen gingen hard!! Echt zo gaaf, steeds weer. Had Marjolein er bijna afgegooid in de bocht :P

Daarna alles bij elkaar gepakt en geluncht, weer vis natuurlijk. We wilden in de middag naar het paleis Pra Nakhon Khiri, ook wel Khao Wang genoemd, in Petchaburi. Taxi's zijn in tegenstelling tot rond Bangkok erg moeilijk te krijgen en ook een stuk duurder. Geen één wilde ons naar het paleis brengen! Helaas.. Toen alvast maar naar Bangkok vertrokken met de bus en daar nog wat winkeltjes bekeken (en natuurlijk weer het één en ander gekocht :P).

Maandag 8 februari

Helaas weer een schooldag. En nog erger: veel huiswerk!!

Inmiddels al een aantal wasjes gedraaid met de meiden, toiletpapier gekocht en de andere benodigde huiselijke boodschapjes.

In de avond wat gegeten op de markt en daarna verschillende cakejes geprobeerd. Valentijnsdag wordt hier ook commercieel gevierd, chocolade was overal volop verkrijgbaar.

Vandaag een kort verhaaltje voor een redelijk saaie dag..

Liefs,

Kelly

opa v d.

ik lees met belangstelling je verslagen.maar ik heb het in leewarden al gezechd jullie worden te veel verwend zo word je noch eenslecht wijf,doei kel, tot de volgende keer. opa.

Chris

Fijn om te horen dat je je goed vermaakt daar in het warme Thailand!
En lekker dat alles zo goedkoop is, anders is het ook niet te doen he.
Maar wel raar om te horen wat een verschillen er zijn tussen Nederland en Thailand zijn.
Veel succes nog!
Liefs van je stiefbruurke

Opa en Oma Mak

Hoi Kelly,wij maken ons ernstig zorgen over je terugkomst in Nederland.Volgens ons kom je in een groot aquarium terug als zeemeermin vanwege alle vis die je daar verorbert.Misschien vindt Stef dat wel leuk,weer eens wat anders.Je schrijft over een aardige portier maar dat is geen wonder want zijn rangorde is naruurlijk lager dan die van jou.Veel succes en ga zo door,Gr. en een knuffel van ons beiden.(Heb geprobeerd deze tekst met google te vertalen in Thai maar dan krijg je van die gekke tekens.)