Kelly op Grand Tour in Thailand!!

School, cultuur en praktijk..

Sawat-dii kha falang!! (= Hallo blanke buitenlanders) :P

De reacties op mijn verslagen zijn erg leuk, toch fijn dat er aan mij gedacht wordt :P Via jullie reacties, mailtjes, MSN- en skypegesprekken blijf ik toch een beetje op de hoogte van alle gebeurtenissen in het koude Nederland. Heb vorige week mijn eerste post gehad: een brief van opa & oma Dekker!

De eerste week bestond voornamelijk uit school en huiswerk, vond het echt zo zonde van mijn tijd. Ik wil leuke dingen doen!

Het weekend hebben we cultureel besteed en de eerste dagen van de tweede week waren praktijkdagen.

Hier het (iets te lange) overzicht van de laatste dagen en de foto's weer op mijnalbum.nl.

Dinsdag 9 februari

Heb vandaag een lange en vooral saaie schooldag gehad. Bijna alles wordt herhaald van de vorige modules. Makkelijk maar saai.

Ik heb wat te eten besteld in de keuken van het appartement en de avond helaas doorgebracht met huiswerk. Daarna redelijk vroeg naar bed gegaan want de wekker gaat de volgende dag belachelijk vroeg: half 6. Er staat dan namelijk een excursie op het programma naar het Imperial Queens Park Hotel in Bangkok voor ‘les' over tafeletiquette, tafelaankleding, wijn, cocktails en HRM. Hier natuurlijk meer over onder ‘woensdag'.

Woensdag 10 februari

Zoals ik al zei ging vandaag de wekker om half 6. Even douchen, ontbijten en door naar school. De Thai nemen het niet zo nauw met de tijd dus hebben een half uur moeten wachten voordat iedereen compleet was, had gewoon 30 min. langer kunnen slapen!

Het Imperial Queens Park Hotel in Bangkok is het grootste hotel in Bangkok en heeft 1254 kamers (!) en 800 medewerkers. Normaal gesproken hebben ze er 1000 maar vanwege de crisis is hierop bezuinigd. Ze hadden natuurlijk verschillende soorten kamers waarvan de presidentiële suite lang niet de meest luxe/grootse was. Hierna kwamen de Royal Suite en het Grand Penthouse, deze beslaat de gehele 37e verdieping! Echt super groot!

Op de heenweg met de bus bijna een ongeluk gehad, het verkeer is echt gekkenwerk. Wat je normaal gesproken in een racespelletje doet, doen ze hier echt!

We kregen een demonstratie tafeldekken en dat was wel even interessant. Hier wordt om elke tafel eigenhandig een rok gemaakt met lakens en spelden. Voor elke gelegenheid is een bepaalde look en duurt ongeveer 20 min. per tafel. Ook de meest artistieke servetten werden voorgedaan met een aansluitende lunch. Vier Europese gangen, dus heb even genoten. Toetjes worden in Thailand niet echt gegeten en aangezien ik echt een toetjespersoon ben is dat wel even wennen. Daarna een demonstratie cocktails maken (en proeven natuurlijk) met een afsluitend praatje over hun HRM afdeling.

Donderdag 11 februari

Vandaag een erg lange en saaie schooldag. Van half negen tot vijf! Daarna wat mailtjes gestuurd en op tijd naar bed gegaan. Van het weekend zal ik waarschijnlijk niet al te veel slapen.


Vrijdag 12 februari

Laatste (school)dag voor het weekend! In de tussenuren wat kleur opgedaan aan het zwembad en na schooltijd weer even lekker gezwommen. 's Avonds uit eten geweest bij een leuk tentje aan het meer hier dichtbij. We werden ingespoten met anti-muggen spray en kregen een super grote vis op ons bord! Vers uit het meer op de bqq. Ze laten ingewanden en kop eraan zitten zodat je kunt zien dat het echt vers is. Daarna uit geweest in Sitnee, waar je als blonde meisjes natuurlijk lekker opvalt. Het werd een kort nachtje, want ...

Zaterdag 13 februari

.. de wekker ging vroeg op zaterdag. We hadden een cultureel uitje op het programma staan: een tocht over de Chao Praya rivier door Bangkok met stops bij het Grote Paleis & Wat Phra Kaeo en Wat Pho.

We gingen eerst met de taxi naar het station, daar de skytrain genomen naar de boot en vervolgens met de boot naar het noorden gevaren. Volgens mij geven ze totaal niet om het milieu want er kwamen toch veel zwarte wolken uit de uitlaat..
Het grote paleis wordt al een aantal jaar niet meer door de Koninklijke familie bewoond, maar staat deels open voor publiek. Prachtige gebouwen! Vooral de Dusittroonzaal en de Chakritroonzaal. Binnen het complex van het paleis staat ook Wat Phra Kaeo, Tempel van de Smaragden Boeddha. Deze tempel is de heiligste tempel van Thailand en herbergt de Smaragden Boeddha, een erg heilig Boeddha beeld. Deze Boeddha heeft verschillende klederdrachten voor de winterperiode, zomerperiode en regenperiode. Vandaag was de winterkleding nog aan. De kleding wordt drie keer per jaar verwisseld door de koning of prins tijdens een symbolische ceremonie. De tempels en gebouwen zijn werkelijk prachtig! Alle binnen- en buitenkanten zijn versierd met duizenden kleine mozaïeksteentjes die glimmen en glitteren als er (zon)licht op valt. Zo mooi! Er zijn een aantal verschillende bouwstijlen gebruikt, erg indrukwekkend. Op de foto's kun je wel de kleuren en gebouwen vastzetten, maar niet het glitter effect. Natuurlijk moesten we ons lichaam bedekken met lange mouwen en pijpen, het was al zo heet! Maar zeker de moeite waard.

Daarna naar Wat Pho geweest, de oudste en grootste tempel van Bangkok. Hier vindt je onder andere de Liggende Boeddha, 46 meter lang en gemaakt van gips en baksteen. De voeten zijn erg mooi versierd met parelmoer. Deze stellen de 108 lakhshana's voor, die worden gezien als gelukbrengende kenmerken van de ware Boeddha. Achter het beeld stonden ook 108 koperen ketels op een rij waar je muntjes in kunt gooien. Verder erg veel mooi versierde Boeddha beelden.

Terug gegaan met boot (verder naar het noorden) en taxi. 's Avonds lekker gezwommen om af te koelen en in een tentje gegeten. Bran, je kunt trost op me zijn: ik heb nog nooit zoveel Sprite gedronken als hier. Het water komt gedurende de dag zo m'n neus uit dat ik elke avond wel een flesje wegdrink.

Daarna onze kamer schoongemaakt (ook dat moet gebeuren) met bezem en dweil want een stofzuiger kennen ze hier niet..

Zondag 14 februari

Eerst lekker uitgeslapen, ontbeten en bij het zwembad gelegen. 's Middags richting Chinatown gegaan want maandag is het Chinees Nieuwjaar: 2553. Alles mooi versierd met rode lampionnen en iedereen gekleed in het rood. Overal kraampjes en een groot podium voor entertainment. Ik had meer een feest verwacht zoals wij Koninginnedag vieren, dus dat viel iets tegen. Wel een bezoek gebracht aan Wat Traimit, bekend als onderkomen van het grootste massief gouden Boeddhabeeld ter wereld. Vier meter hoog en 5500 kg zwaar! Ook weer erg mooi. Zoveel respect en eerbied zij voor het geloof en de monniken hebben is bewonderenswaardig. Verschillende Thaise en Chinese hapjes geprobeerd en afgesloten met een flitsbezoek aan de MBK, een groot winkelcentrum, waar ik vlak voor sluitingstijd nog een super leuk jurkje heb gekocht!

Terug met Skytrain en taxi en lekker in bed gerold.

Maandag 15 februari

1e Praktijkdag! Wat een beleving alweer. Alleen maar Thaise medewerkers waarvan het grootste deel geen Engels spreekt en een aantal die het redelijk kunnen overbrengen. De techniek op Front Office komt werkelijk uit het jaar nul, twee grote oude computerbeeldschermen per bureau. Één met een heel oud reserveringssysteem en één voor internet en dergelijke. Met lunch sloeg ik een enorme blunder: er stonden vier verschillende gerechten naast elkaar namelijk rijst, bonenmengsel met peper, noedels en soep. Dus ik doe de eerste drie bij elkaar op een bord en de soep apart. Nee, je moet de noedels in de soep doen. Het dessert bestond uit twee soorten fruit waar ik dan iets zoets op moest doen. Suiker lijkt mij dan. Nee, kokosnootmelk met ijsklontjes (tja, logisch..) Alle 423 kamers zijn volgeboekt en zelfs 80 kamers zijn teveel geboekt, genoeg werk dus. Iedereen is erg aardig en ze willen je alles leren, de communicatie is wel wat lastig.

's Avonds wat gegeten in een Europees tentje. Waar je ook eet, Thais of Europees, het eten komt nooit tegelijkertijd. Wat klaar is wordt opgediend en dan begin je maar met eten want als je dan op de rest moet wachten wordt je eten ‘koud'.

Dinsdag 16 februari 2010

2e Praktijkdag. Beter dan gister maar nog steeds niet optimaal. Ik kwam vanmorgen binnen en kreeg een plek achter een bureau, waar ik vervolgens een half uur gezeten heb zonder iets te doen. Die vrouw deed gewoon haar eigen werk en liet mij gewoon lekker zitten. Dus toen ging ik maar even een rondje lopen en bij terugkomst aan de front desk gestaan. Het hotel richtte zich vroeger op reizigers van het tegenovergelegen vliegveld. Deze is een aantal jaar geleden gesloten, het zuidelijker gelegen internationaal vliegveld krijgt nu alle vluchten. Nu richt het hotel zich op groepen van reisbureaus en tourorganisaties. Deze checken uit vanaf half zes 's ochtends! Alle 423 kamers van het hotel hebben een keycard systeem. Bij elke check-out worden de plastic kaarten weggegooid en nieuwe aangemaakt voor de volgende gasten. Ik moest vandaag dus ongeveer 400 kaarten maken! Verder veel meegekeken en geleerd van nul tot tien te tellen in het Thais.

's Avonds op de markt gegeten en wat verschillende hapjes geproefd.

Trouwens, toiletpapier is hier niet vanzelfsprekend op de wc. Alleen in de betere hotels en restaurant is het beschikbaar. Je moet dus je eigen wc-rol of tissues meenemen! Ik weet niet hoe ik hier nu bijkom, maar wilde het even delen.. haha.

Bye bye, tot het volgende verslag!

-xxx-

Reacties

Reacties

Ab

Gut, ik wist niet dat je Sprite zo lekker vindt.......

Natasja

Hey Kel

Wat een verhalen allemaal zeg.Leuk om te lezen hoor.
Alleen de foto's van die beesten op de markt vond ik niet zo hahaha.
Succes weer met alles.

Groetjes Arjen,Natas en Kaylee

Frank

Ik heb nog even nagekeken, maar 5500 kg is echt te zwaar en kan niet zonder bijbetaling worden meegenomen naar Nederland.
Het klinkt wel (bijna) allemaal fantastisch hoe het daar toegaat en we kunnen bijna niet meer wachten om de gastvrijheid zelf eens op de proef te stellen.
Veel plezier en tot gauw!

Mama

Geweldige foto's en leuk verslag.
Hoeveel extra koffers zullen we meenemen?
Dikke kus!

opa van D

Hi kel , dank voor je mails.ik begrijp dat je al een plaatselijke kleur begint te krijgen, zal je wel staan ook de muggen prikken helpen hier aan mee.ik ben stik jalours op je,een heerlijke temperatuur,zonnig en lekker vroegop, goed voor je.de weerman voor de radio begon al drijgende taal uit teslaan van morgen regenen sneeuw voor van avond en het was zo"n mooie dag maar ja we zien wel,groeten van hier.Opa.

Linda

Hai Kelly wat een leuke verhalen schrijf je en erg mooie foto''s. Ik zie en lees dat de drankjes ook wel aardig smaken dat doe je goed ik zou alleen de visjes en de maden enz. maar laten staan anders is het snel afgelopen met de stap avondjes.Nou succes verder en ik kijk uit naar je volgende verslag en foto's en oja,kijk je uit voor Joran van der Sloot, Richard zei al hij is gek op vrouwen. Groeten van ons allemaal.De Sijbrandsjes.

opa v D

hi kel, niets bijzonders hoor maar ik wil het je toch even laten weten|het sneeuwt hier als een gek of het niets kost.je kunt ook wel merken dat de aarde duidelijk opwaRMT,STOMME GELEERDEN!,DIT SOORT WINTERS HERINNER ME TOEN IK JONG WAS,ALLEEN BEGON HET TOEN AL IN BEGIN DECEM BER.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!